Search This Blog

Friday 28 June 2013

TANDA TANDA KUCING TERKENA RACUN

Assalamualaikum..memang pengalaman yang sangat tak dapat mama lupakan kucing mama terkena racun samada di racun atau terkena racun sangat2 perit rasanya..
Ok ni mama nakbagi sikit info macam mana nak tahu kucing korang termakan racun..Mama buat dalam bentuk point je la yea sebab mesti anatara yang baca entri ni kucing dah terkena racun so mama nak simple kan keje korang tak payah baca panjang2(pengalaman sendiri nak tengok  info klinik haiwan tapi last tak ada just gambar je bertajuk  hmm)..Ok ni die tanda2 kucing terkena racun..

1) Suhu badan meningkat(panas) mendadak./Demam
2)Air liur berlebihan keluar dari mulut(berbau busuk.
3)Lidah terdapat putih2 yang banyak/sakit
4)Anggota badan lemah/tak mampu berjalan
5)Tidak mahu minum atau makn(lidah yanag sakit)

Ni mama nak bagi petua kalaw perkara di atas berlaku pada kucing korang tolong cepat2 bagi rawatan kalaw boleh terus ke klinik haiwan tapi kalaw kalaw klinik haiwan da tutup cepat bagi rawatan macam ni

1)Bersihkan mulut kucing gunakan banyak air
2)Bagi air kelapa(sangat menbantu atas pengalaman sendiri)
3)Bagi die minum banyak air walaupun die menolak,dengan cara korang guna syringe atau straw
4)Bersih kan bahagian badan yang lain takut terdapat kesan racun yang melekat
5)Segera ke klinik atau kedai haiwan yang ada  vet untuk rawatan selanjut

Kucing yang diracun kena mendapatkan rawatan serta merta,mereka hanya boleh bertahan sampai 3 hari sahaja..Kucing mama boy dah pergi selamanya dan tak sempat dirawat jumpa die depan pintu rumah dah tak barnyawa :"( mungkin die kecik lagi so tak tahan dengan racun tu..Alhamdulillah mimi sekarang dah cergas balik macam biasa selepas dapat rawatan dengan vet..

So harap korang sume dapat la sikit info dari entri mama ni yea..sampai sini dulu..dada..

Jangan lupa yea like PAGE PETS Planet boleh tengok pet furniture murah2 :) ni link die http://www.facebook.com/pages/PETS-Planet/501676646555816?ref=tn_tnmn

41 comments:

  1. salam, saya ada kucing yg tengah xle jln, tpi xde tanda sakit mulut atau keracunan, mcm saraf yg bermasalah, selera makan dgn minum ada, masa bwk kat vet, diorg kata kurang air, rasanya habit kucing saya ni suka sgt2 minum air, smpai air kat toilet pun asal ada dia nak minum, tkut dia crit brit sbb trminum sabun ke, tpi xde, tau2 satu mlm tu masa sya agkt, bdn dia lembik, bila ddukkan dia tumbang, air kelapa mmg slh satu petua yg sya selalu amlkan, ada cadangan x mamatucen..?

    ReplyDelete
  2. 19hb Feb., 2014 tinggal kenangan..'Assasin' mati dlm kesakitan dipercayai termakan racun tikus.. setiap 0830 pagi 'dia' tunggu didepan pintu nak masuk rumah..'dia telah membunuh 15 ekor tikus mondok@tanah yg besar2..'dia' sangat penyabar bila menunggu makanan disediakan.. Segala musang, biawak & ular 'dia kejar tapi sangat penakut terserempak kucing jantan.. 2 hari sebelum 'dia' mati, 'dia' melawan kucing jantan kelabu (akhirnya..), kini rumah kami sunyi lagi...

    ReplyDelete
  3. Si Itam sekarang tengah keracunan juga. Tak tahulah ular atau apa. Tapi kami syak ular belakang rumah sana. Mulut keluar cecair busuk likat. Kucing Fana sebelum ni keluar darah dari bontot dia. Busuk sangat. Tapi tak dapat diselamatkan. Moga Itam cepat baik. Sedih tengok dia.

    Tapi progress baik alhamdulillah. Dia dah nak makan macam biasa. Ikan dua ekor sehari. Jalan pun dah boleh. Fana bagi minum air madu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing saya baru jer tanam rasanye dracen org dlm minan dlm sangkar sbb mereka xkluar dlm sangkar dan dlm rumah blackie dah matiπŸ˜”πŸ˜”πŸ˜­

      Delete
  4. Air kelapa kne bagi byk ke cmne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye bagi die minum byk air kelapa.Kucing saya semlm terkena racun.Air liur dan darah keluar dari hidung.saya kasi die minum sebiji air kelapa guna 'syringe' (Seperti alat utk bagi suntikan ubat kat klinik).Alhamdullillah..hari ini kucing saya beransur pulih.Darah dah tak keluar dari hidungnya.

      Delete
  5. kucing saya 9 ekor mati..sy ingatkan sbb demam panas..rupa2 nya ada org htr saka..dia racun kucing sy..huhuhu..

    ReplyDelete
  6. Kucing sy termakan ikan bilis yg diletak racun tikus 3 ekor mati. Yg 2 ekor dah mati keras. Yg seekor lagi mcm lumpuh kat depan pintu. Sy sempat bagi air kelapa ja. Racun terlalu kuat. Kucing sy terus kejang, tarik sampai mata putih naik ke atas dan hembus nafas terakhir atas tangan sy. Peristiwa yg takkan sy lupakan. Skrg sy tengah murung terkenangkan baru 2 hari lepas dpt musibah mcmni. Skrg sunyi sebab diorang la yang selalu sambut sy bila balik dari kerja.

    ReplyDelete
  7. kucing sy baru je mati ni ada baby 4 ekor ���� cara mati sama mcm kucing awk.. kejang mata tarik sampai mata putih ke atas... ���� hancur hati sy

    ReplyDelete
  8. Ank kucing ksygan sy br je mati hr ni...sjk sbtu x de selera mkn...kpla pnas je...bontot kluar njis cair...sy mndikn dia spya suhu kpla trun...tuo2 hr ni dia tingalkn sy...mati pula di rumh jiran...mmg sdih sgt2

    ReplyDelete
  9. Balik keje tengok kucing dah lemah. Mulut berbuih . Tapi mengiau dengan kuat. Saya xtau nk buat ape. Bagi die air tapi xnak mnum.����

    ReplyDelete
  10. kucing sy baru mati . sebelum tu dia lincah.petang tu mulut dia penuh hitam2 tak tahu dia makan apa..malam hari dia demam panas. dan tak mahu makam minum . duduk jauh dari adik beradik dia. esk nya. petang dia dah lembik. tak bermaya..sy bawak pergi vet. doc bagi masuk air, vitamin dan antibiotik. doc ckp keracunan (tak pasti sbb doc main cakap je xcheck betul2) dan doc suruh bagi air glukosa. sy bawak balik rumah sy bagi air glukosa mcm arahan doc. terus sy pergi kerja. malam tu dalam pukul 8 mak sy msg kucing sy da mati. walhal pukul 6 sy dah pergi ke vet. selang 1 hari 3 ekor kucing sy(adik beradiknya) mengalami gejala yg sama. muntah kuning demam klua cairan dari dubur berwarna kuning(tahi agaknya)tak mahu makan minum dan tak terurus. 1 tu dah trsekat2 nafas. lagi 2 tu murung. sama mcm kucing yg da mati tu. esk nak ke vet lain. mudah mudahan kucing2 tu dapat di selamatkan

    ReplyDelete
  11. Kucing kecil sy acik terminum air sabun mandi die sndri... Nmpk die trkulat2... Tp x tau sma ada die ok ke tak... Die tdo lepas mandi mcm biase tp kdang kadang die sedu... X tau die ok ke tak..mcmmne ye?

    ReplyDelete
  12. Semalam sy Bru blik dri kmpung sbb ingat harini boleh la sy mandikan kucing sya hri ni.Tpi alangkah terkejutnya sy bile sy bangun pgi" nmpak die bernafas dngn lidah terjelir (anjing bernafas) air liur meleleh leleh smpai basah lantai . Sy letak die Kat luar tpi die tolak pintu mcm terdesak nak msuk rumah . Badan dh x bermaya sy ingat dh smpai ajal . Alhamdulillah ptng tdi sy tengok dia dh bernafas mcm biasa cuma dia jdi agresif nk sentuh je die gigit . Doakan kucing sy sembuh ye

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum ,
    Saya ada 2 ekor kucing jantan dan betina
    Soalan saya
    Kucing saya mati pada 8.7.2019 jam 12 tgh , tetapi dlm pukul 11 dia aktif bermain.
    Tanda tanda pada kucing
    1. Mata terbuka
    2. Sebelum nak mati seekor tu menggigil
    3. Mulut berbuih sedikit
    4. Mengiau kuat.
    Mohon Pencerahan dari pihak yang bertauliah Terima kasih .Ahmad.

    ReplyDelete
  14. Kucing saya baru mati 2 hari lepas,tengah malam dia minta Kuar,kul 6 pagi kudapati badan dia dah keras dan kuar najis kat buntut dia,hancur hati ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama macam kucing saya..pagi dalam pukul9 aktif macam biasa masa saya nk pegi keje..lepastu mak tengok pukul11 lebih dia tengah tido,pukul 12tengahari mak nak bagi makan tengok² dah xgerak mati badan dia keras dan keluar najis kat buntut dia..xtau kena ape..saya cuma fikir takot dia keracunan sebab malam sebelum dia mati dia ada jilat rambut saya dengan rambut saya ada minyak rambut..

      Delete
  15. Kucing saya baru saja meninggal , tengah malam tadi ... Masa tu kan 1230 tgh pagi mulut kucing basah , mengganas..hancur hati saya harini

    ReplyDelete
  16. Kucing sya pun berbuih mulut juga,malamnya dia bergelepar dan meraung mcm bayi,air kecing keluar dengan sendiri kena pakai pampers xthu kena apa sedih tngok keadaanmya mkan xmau sy bagi susu pkai syringe..sedih rasa hurm mintak2 cpat sembuh😭

    ReplyDelete
  17. Dalam seminggu nihh kucing saya sekor2 mati.. Asal ny kucing sama main dekat luar dan bawak balik tikus mati.. Saya n fmly xad dkat umaa time tuhh.. Balik2 tgkk masing2 dokk buat main tikus tuhh.. Bila nmpkk jea tikus tuhh suami amik n buang.. Xterpk pulak tikus tuhh mati sbb pe.. Time tuhh pk mgkn mti sbb kucing2 saya kerja an.. Tpi lpas kejadian tuhh kucing saya jdi murung.. Diam jea xnkk mkn xnkk mnum.. Satu persatu mati dgn keadaan mulut basah berair n bau busuk.. Sye ikhtiar bgi air kelapa.. Tpi kucing saya tetap xdpt diselamatkan.. Bwk ad ygg bwk pegi vet pon xsempat nkk masuk vet kucing ny daa mti pdhl dari umaa msih celikk lagi n bernafas.. Sedih ygg xterkata bila semua hero2 pegi dlm keadaan cmtuhh.. Takat tuhh jea wktu ygg Allah bgi sye tokk jaga diorgg.. Atam, tompok, charlie, putih, labu, doyok, gemok dlm kenangan.. Mama sygg anak2 mama smua..

    ReplyDelete
  18. saya pun kucing saya kena racun nama dia lola dah pa kilinik esok pulak dia di surga dah bersama allah

    ReplyDelete
  19. Tumpang tanya. Saya ada anak kucing yang air liur nye meleleh busuk. Berbuih di sekitar mulut. Aktif dan kuat makan tapi mcm tu. Kerap kali saya cuci mulut nya dengan air suam dan garam

    ReplyDelete
  20. Adakah ia jadi begitu berpunca tergigit daun lidah jin yang di tanam di dala rumah?

    ReplyDelete
  21. kucing saya ngeluarin aroma bau busuk,air liur kluar trus,mata berlinang dan belekan.
    setelah saya beri propolice..
    dia memuntahkan cairan wrna pink dan kotoran yang cair berwarna pink juga..
    buat seluruh pecinta kucing..ksi tau cara pengobatan nya dunk,krena diaini ga da doktr hewan..
    tolong kucing saya dunk

    ReplyDelete
  22. Doktor cakap apa yer...sebab kucing saya pun ada gejala yg sama...suspek termakan tikus yg dah makan racuns n tak sempat bawa ke klinik..dah mati

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum.... kucing saya tak mahu makan minum pun tak.... tapi masih boleh berjalan.... kucing saya dua ekor... sekor lagi ibu masih ada anak lima ekor dan masih menyusu... mcm mane ek

    ReplyDelete
  24. kucing sy 5 ekor mati dalam masa 6 hari. mula2 mak kucing, selang 2 hari anak kucing 2 ekor, selang lg 3 hari kucing jantan ngan anak kucing. yg mak kucing dan kucing jantan mulut keluar air liur dan mulut busuk. kejap je. malam ni jd mcm tu esok dah mati.x tau apa punca. kena racun ke kena virus ke sediynye.😭😭😭😭

    ReplyDelete
  25. Hari ni dua ekor lagi kucing saya mati..3 hari turut2 6 ekor dah mati. Tp yg besar2 ok pulak. Mgkn kena virus..keluar cairan kuning kat bontot..mulut mcm lekit2 liur ke nanah ke..murung dan tak mkn..mgkn cuaca yg panas buatkan kena serangan virus. Atau ada yg racun ke..?

    ReplyDelete
  26. Alamak hari cukup 3 hari manje saya sakit...dalam 3 hari tu boleh nampak badann lemah , tak nak makan ade bau yang busuk keluar dari punggung dia...setiap hari nampak dia duduk je mcm termenung lansung tak bergerak kadang-kadang berjam-jam.harini baru saya nak bawak pergi vet...saya harap sangat lah sempat Amin

    ReplyDelete
  27. tommy pun macam tu.. tengah sakit sekarang.. rasanya dia termakan lipas yang dah makan racun.. memula doa tak nak makan lepas tu dia senyap je.. tidur berjam jam.. asyik tidur je.. pelik la kitaorang.. bagi makanan favourite dia pun dia tak nak makan.. lepas tuu menyorok bawah meja atau tempak gelap gelap yang lain.. sekarang ni mulut dia asyik berbuih tak perasan pulak bau busuk atau tidak.. tapi dia memang pasif sangat sangat. sedih tengok dia.. nak try bagi air kelapa.. terima kasih admin

    ReplyDelete
  28. Alhamdulillah you bitau bab air kelapa. I ada beri air kelapa tapi silap i satu sringe sahaja i beri..aduh! Bila i baca sebiji sekali gus.. Baru i faham.. So inna lillahi wa inna ilaihi rajiun. 4 ekor dah selamat dikebumikan. Skrg "Buddy" pula sedang bergelut nyawa. I dah bawa pi vet, masuk drip, kena lah cucuk 2 jarum . Esok kena pi lagi visit vet. Wallahu alam, tak tau nak cakap apa. Doa dan redha...
    I kena belajar "To let go" perasaan yg trlalu sayang kucing. Bukan kucing2 i ker kucing jiran pun , walau pun stray.
    Tpi benar2 kena belajar redha dan usah terlalu bersedih.Let fo , Let go

    ReplyDelete
  29. Maaf trleas nak Ucapkan terima kasih atas tips you.

    ReplyDelete
  30. hari ni molly tinggalkan kami sekeluarga..mulutnya keluar darah..tak tahu sebab apa....Allahu...sedihnya tuhan yang tahu..ni baru kali pertama pelihara kucing..tak sampai sebulan dia dengan kami...

    ReplyDelete
  31. Hatini 13/2/2021 kucing kami Tutti dah mati. Hilang sehari, pulang2 dah lemah. Mulut hitam. Kluar najis cair warna kuning dari bontot dia. Sy dah bgi air klp silapnya satu syringe je. X nak makan dan minum. Bla tgk td pagi dia dah mati. Kejang. Mata tgk atas. Ntha apa benda dah Tutti makan. Sedih.. ����

    ReplyDelete
  32. Cuma nak tanya semalam kucing saya ada jilat rambut saya yang ada gel rambut..bahaya x pada kucing ??

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum & Salam sejahtera

    Saya ada seekor kucing semi flat jantan beri nama kacak dari umur 6 bulan sehingga nyawa terakhir masuk 4 tahun ..Sehari sebelum kacak meninggal saya sikat bulu kacak marah .. sebelum tu saya saya sikat buku manjan sangat x de marah ... Keesokan harinya pagi saya nak bagi makan tiba tengok dh baring dari sangka ..saya tengok dekat hidung ada keluar air ...Boleh minta pencerahan itu kenapa ye tiba kucing saya mati ...air makan semua jaga tapi bila bagi lepas suka makan rumput dekat rumah.mohon pencerahan

    ReplyDelete
  34. Kucing kami pun baru jer mati. Ahad lepas dia MCM xstabil..BWA g jumpa doktor, doktor kata dia keracunan..xtau racun apa..mgkin SBB ridset kot..atau terjilat lipas yg kena ridset. Bertahan seminggu jer..pastu keluar buih selalu kat mulutnya...MLM ni tepat 12.30 MLM, anak SY kata kucingnya dah mati..dah keras...sedih PLK rasa...

    ReplyDelete
  35. Kucing saya baru mati tiba2 mulut berbuih tak sempat pergi klinik semalam mati 😌 sedih sgt2

    ReplyDelete
  36. sy jupe kucing sy dlm keadaan mulut berdarah dan mata terbuka..semut dh hurung darah..tp badan masih panas..sy cuba urut tp tiada respon selepas 20 minit..sy decide utk tanam takut biar lama jadi berbau..sedih..

    ReplyDelete
  37. Asalamualaikum baru x smpai 15minit meow aku mkn tdi x semena mati d dapur dgn keadaan mulut berbuih tpi x Berbau Mata terbeliak apa sbbnya ya mama tucen?

    ReplyDelete